חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

פיצוי בנזיקין בהיעדר ביטוח חובה

המהירות השפיעה על מידת הפגיעה ועל שיעור נזקיו וכי לוּ היה נוסע במהירות החוקית היתה פגיעתו מתונה יותר

 

 

תא (ת"א) 153154-09‏ ‏ אסף שפר  נ' יעל שפיגל

 

בית המשפט: השלום בתל אביב - יפו

 

פסק הדין ניתן ביום: 22/5/2013

 

על ידי כב' השופט: רמי חיימוביץ

 

עניינו של פסק הדין: מהי מידת האשם התורם של נהג אופנוע שנהג ללא ביטוח חובה ונפגע ע"י נהגת אופנוע?

 

רקע: מדובר בתאונת דרכים שארעה כאשר הנפגע נהג באופנוע שלא היה מבוטח בביטוח חובה ולכן תביעתו היא מכוח פקודת הנזיקין [נוסח חדש] ולא מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הואיל והתאונה הוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי (המל"ל), הגיש גם המל"ל תביעת שיבוב בגין סכומים ששילם לנפגע.

 

בית המשפט קבע, כי לנהג האופנוע שנפגע בתאונה רשלנות תורמת בשיעור של 20% בשל העובדה שנהג במהירות גבוהה מהמותר בחוק וזאת למרות העובדה שהנהגת של האופנוע שפגעה בו הורשעה בהכרעת דין מפורטת ומנומקת בעבירות של נהיגה בקלות דעת ופניה שלא בביטחה.

 

מתוך פסק הדין:

 

" נוכח קביעותיו המפורשות של בית-המשפט לתעבורה אין מחלוקת על אחריות הנתבעות לתאונה. המחלוקת נוגעת כולה לשיעור האשם התורם שיש לייחס לתובע, כאשר הנתבעות סבורות כי בנסיבות המקרה יש לייחס לו אשם תורם בשיעור 25% ואילו התובע סבור שאין מקום לייחס לו אשם תורם כלל שכן על פי קביעת בית-המשפט הוא הופתע מהתנהגות הנתבעת ולא היתה לו כל אפשרות להפעיל את הבלמים ולהימנע מהתאונה. 

לאחר בחינת הראיות ושמיעת טענות הצדדים מצאתי לייחס לתובע אשם תורם בשיעור 20%. אכן, על פי ממצאי בית-המשפט לא היתה לתובע אפשרות למנוע את התאונה. עם זאת, עניינו של האשם התורם הוא בהשפעת התנהגותו של התובע על היקף הנזק, והדבר עולה בבירור מלשון סעיף 68 לפקודת הנזיקין שנפתח במילים "סבל אדם נזק...". במקרה הנוכחי הוכח שהתובע נסע במהירות גבוהה מהמותר בחוק, וסביר כי המהירות השפיעה על מידת הפגיעה ועל שיעור נזקיו וכי לוּ היה נוסע במהירות החוקית היתה פגיעתו מתונה יותר. הואיל והוכח שתובע נסע במהירות

מופרזת באופנוע חדש שלא היה מורגל אליו, מצאתי כי יהא זה נכון וצודק לייחס לו אשם תורם של 20%, ולהפחית מן הפיצוי שיקבע לו סך כאמור. "

עבור לתוכן העמוד