אתר הביטוח - איגוד והתאחדות המבטחים בישראל







ההשפעה של בולטות מוות על נטילת סיכונים

פורסם ביום 2/4/2013

המוכנות להסתכן במהלך נהיגה והתנהגות הנהיגה המסוכנת גבוהות יותר במצב של בולטות מוות, יחסית למצב ללא
 

 

חיבור של ד"ר אורית טאובמן בן ארי, לשם קבלת התואר דוקטור בפילוסופיה, המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת בר אילן

 

המחקר נערך בחסות קרן מחקרים שליד אגוד חברות הביטוח

 

המחקר בתמצית

המחקר עוסק בסוגיית נטילת הסיכונים, דרך זווית הראייה של תיאוריית ניהול האימה -  Terror Management

על פי יסודות תאוריית ניהול האימה, כאשר מובלט מוות אישי במודעות, מופעלים מנגנונים להפחתת החרדה המתעוררת עקב כך.

תוצאות המחקר מצביעות על כך שבקרב מי שהנהיגה רלבנטית לערכו העצמי, המוכנות להסתכן במהלך נהיגה והתנהגות הנהיגה המסוכנת גבוהות יותר במצב של בולטות מוות, יחסית למצב ללא בולטות מוות. לעומת זאת, בקרב מי שאינו תופס את הנהיגה כרלבנטית לערכו העצמי, נכונותו לקחת סיכונים והתנהגותו המסוכנת במצבי נהיגה שונים נמוכות יותר במצב של בולטות מוות. עוד הראו התוצאות כ השלכות הבלטה, אשר נעשתה באמצעות סרטון וידאו מפחיד, לא באו לידי ביטוי בדיווחי נבדקים לגבי נכונות להסתכן, אך כן התגלו בהתנהגותם בסימולטור לנהיגה. בנוסף התברר כי האפקט של בולטות מוות על נהיגה מסוכנת בקרב נבדקים, אשר הנהיגה רלבנטית לערכם העצמי, מתהפך לאחר קבלת משוב חיובי לגבי איכות נהיגתם. למחקר תרומות יישומיות המצויות בהבנת התנהגויות מסוכנות של נהגים צעירים, ובגזירת פעולות מניעה שונות בתחום הבטיחות בדרכים בארץ ובעולם, כמו כן, המחקר עשוי לתרום בהיבטים הסברתיים והדרכתיים.

ההשפעה של בולטות מוות על נטילת סיכונים  ההשפעה של בולטות מוות על נטילת סיכונים