אתר הביטוח - איגוד והתאחדות המבטחים בישראל







מבחן זיהוי סכנות בכביש ע"י הולכי רגל

פורסם ביום 6/9/2014

המחקר נועד לפיתוח של כלי ייחודי לאימון הולכי רגל: ילדים, בוגרים וקשישים לחצות כבישים בבטחה וללמוד לזהות סכנות בכביש
 

 

 

מחקר: מבחן זיהוי סכנות בכביש על ידי הולכי רגל.

המחקר נערך בחסות קרן המחקרים שליד איגוד חברות הביטוח בישראל

 

חוקרת ראשית: פרופ' טובה רוזנבלום - ראש המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים,   

המחלקה לניהול, אוניברסיטת בר אילן

רכזי המחקר:   רועי מנדל ויותם רוזנר - המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

יועץ מדעי :     ד"ר אודי אלדרור – המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים

 

המחקר בתמצית

מחקר זה נועד לבניה ולפיתוח של כלי ייחודי מסוגו שמטרתו אימון הולכי רגל - ילדים, בוגרים וקשישים - לחצות כבישים בבטחה ובעיקר ללמוד לזהות באופן מיטבי סכנות בכביש כהולכי רגל. לצורך המחקר נבנתה תוכנת מחשב אינטראקטיבית להולכי רגל על פי המתכונת הידועה של מבחן לזיהוי סכנות לנהגים (Hazard Perception Test - HPT) המקובלת בארץ ובעולם כולו. המבחן לזיהוי סכנות בכביש להולכי רגל כולל 10 זוגות של סרטונים שהתייחסו לאותו סוג של סכנה אך בסיטואציה שונה, בסך הכול 20 קליפים בני 60 שניות כל אחד. הסרטונים הציגו סיטואציות חצייה שונות העלולות להתפתח לסכנה אחת או יותר (למשל רכב המגיח מימין ונוסע לקראת מעבר החצייה, מנקודת מבטו של הולך רגל המנסה לחצות את הכביש). במהלך כל סרטון, בכל פעם שהמשתתף זיהה סכנה פוטנציאלית הוא נדרש ללחוץ על מקש הרווח במקלדת. 

במחקר השתתפו 359 משתתפים בשלוש שכבות גיל וכל אחת מהן כללה חמש קבוצות מחקר: שתי קבוצות ניסוי ושלוש קבוצות ביקורת כדלקמן: קבוצת ניסוי שהכילה מבחן התחלה, אימון מלא, הדרכה, מבחן סיום ושאלון, קבוצת ניסוי שהכילה מבחן התחלה, אימון מלא, מבחן סיום ושאלון, קבוצת ביקורת שהכילה מבחן סיום ושאלון, קבוצת ביקורת שהכילה מבחן התחלה, הדרכה, מבחן סיום ושאלון וקבוצת ניסוי שהכילה מבחן התחלה, מבחן סיום ושאלון.

נמצא כי בכל שכבות הגיל ובכל קבוצות הניסוי משתתפים גברים קיבלו ציונים גבוהים יותר ממשתתפות נשים. דפוס ביצוע המטלה הדגים אף הוא כי גברים השתמשו יותר במקשי החיצים והרווח. הציון הממוצע היה שונה באופן מובהק בין שלוש קבוצות הגיל השונות, כאשר קבוצת הבוגרים (25 - 65) השיגה את הציון הממוצע הגבוה ביותר, לאחריה קבוצת הילדים (8 - 9) ואת הציון הממוצע הנמוך ביותר השיגה קבוצת הקשישים (65+). דפוס דומה נמצא ביחס לשימוש בחיצים. לעומת זאת, קשישים ובוגרים לחצו על מקש הרווח יותר מאשר ילדים. בקבוצות הבוגרים והילדים שעברו אימון והדרכה נמדד שיפור בציון המבחן הסופי לעומת המבחן הראשוני. כלומר, אימון והדרכה שיפרו את ביצועי המשתתפים. דפוס הביצוע במטלה עצמה הדגים כי ילדים בכל קבוצות הניסוי הגבירו את כמות הלחיצות על החיצים במבחן הסופי, תופעה שהוגבלה לקבוצת ביקורת אחת בקרב הבוגרים ולא נמצאה כלל בקרב הקשישים.

 

 

מחקר זה נועד לבניה ולפיתוח של כלי ייחודי מסוגו שמטרתו אימון הולכי רגל – ילדים, בוגרים וקשישים – לחצות כבישים בבטחה ובעיקר ללמוד לזהות באופן מיטבי סכנות בכביש כהולכי רגל.  מחקר זה נועד לבניה ולפיתוח של כלי ייחודי מסוגו שמטרתו אימון הולכי רגל – ילדים, בוגרים וקשישים – לחצות כבישים בבטחה ובעיקר ללמוד לזהות באופן מיטבי סכנות בכביש כהולכי רגל.