
השפעת סימון הגבלת המהירות על גבי הכביש על המודעות למהירות המותרת ועל מהירות הנהיגה
המחקר פורסם ב-9/4/2017
החוקרות: ד"ר פארלי סתר וד"ר הדס מרציאנו, המעמ"קה, אוניברסיטת חיפה
המחקר נערך בחסות קרן מחקרים שליד אגוד חברות הביטוח בישראל
תקציר המחקר:
.jpg)
.jpg)
בהשוואה לתנאי המקובל כיום בארץ - סימון תמרור בלבד בתחילת קטע המ"מ - נמצא שנבדקי הסימון הצבעוני דמוי התמרור נהגו במהירות ממוצעת מותאמת יותר למ"מ בשני מקטעי המ"מ, ואחוז משך זמן הנהיגה מעל המ"מ במקטעים של מ"מ 70 קמ"ש היה קטן יותר. אולם, הממצא היה עקבי ומובהק בעיקר כאשר הסימונים חזרו על עצמם מפעם לפעם. לעומת זאת, בקרב קבוצת הסימון הלבן, הסימונים על הכביש גרמו לאפקט הפוך, עלייה במהירות ממוצעת ובאחוז משך זמן הנהיגה מעל המ"מ בשני תנאי המ"מ.
הממצאים ככלל מציעים ששני סוגי הסימונים משכו את קשב הנהגים, אולם הסימון הלבן לא היה ברור דיו ולא הצליח להעביר כראוי את מסר המ"מ לנהגים. לעומת זאת הסימון הצבעוני דמוי התמרור העביר את מסר המ"מ היטב והיווה תחליף ו/או חיזוק טוב להעברת מסר זה. לפיכך, ניתן להסיק שלאמצעי זה יכול להיות פוטנציאל חשוב לחיזוק ההבנה של נהגים לגבי המ"מ בקטע כביש.
הסימון הצבעוני דמוי התמרור שמסומן על הכביש מידי פעם בפעם הראה פוטנציאל משמעותי להקניית המידע על המ"מ לנהג ומכאן לנהיגה במהירות המותרת. אמצעי סימון זה הינו פשוט ליישום וזול יחסית ובזה יתרונו. יחד עם זאת המחקר הנוכחי, שבוצע בסימולטור ובו השתתפו נהגים שמראש נטו לשמור על נסיעה במ"מ, לא יכול לבחון את ההשפעה הרוחבית של האמצעי על כלל הנהגים ועל התנועה בכללה. ניתן לשער ששימוש בסימון הצבעוני דמוי התמרור בכבישים עצמם, בהם המהירויות המותרות שונות ורבות יותר מאשר במחקר המדווח כאן, יכול להיות אפילו משמעותי יותר. לפיכך, מוצע לבצע מחקר שדה שיבחן באופן מבוקר את השפעת הסימון הצבעוני דמוי התמרור בקטע כביש אמיתי, תוך תיעוד מהירות הנהגים בסביבה 'לפני' ומיד 'אחרי' החלת סימוני הכביש, וכן לאחר מספר חודשים, לשם בדיקת השפעות חשיפה לזמן ארוך. כמו כן מוצע לשלב במערך המחקר גם מדידות ביקורת באיזורי ביקורת מתאימים, ללא סימוני כביש.