אתר הביטוח - איגוד והתאחדות המבטחים בישראל

















מאפייני ביטוח רכב חובה

כל הנוהג בכלי רכב מנועי במדינת ישראל חייב לשאת תעודת ביטוח תקפה אותה הוא חייב להציג לביקורת השלטונות בהתאם לדרישה.
 
  • כל הנוהג בכלי רכב מנועי במדינת ישראל חייב לשאת תעודת ביטוח תקפה אותה הוא חייב להציג לביקורת השלטונות בהתאם לדרישה.
  • הביטוח נכנס לתוקפו במועד בו הוחתמה תעודת ביטוח החובה בחותמת הבנק אך לא לפני התאריך הנקוב בתעודת הביטוח.
  • האחריות היא מוחלטת ומלאה בין אם היה או לא היה אשם מצד הנוהג ברכב או ו של אחרים.

החוקים המיוחדים החלים על ביטוח רכב חובה בישראל הם:

  • חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה – 1975
  • פקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש"ל-1970
  • חוק חוזה הביטוח התשמ"א 1981
  • חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) התשמ"א 1981
  •  תנאי מינימום לביטוח רכב פרטי ומסחרי עד 3.5 טון (פוליסה תקנית)
  • חוזרים, הכרעות והוראות שונות של הפיקוח על הביטוח

 

הפרמטרים העשויים לשמש לקביעת תעריף ביטוח רכב חובה הם:

  •  מין הנהג.
  • ותק הנהיגה של הנהג
  • מספר התאונות בשלוש השנים האחרונות שפוצו לפי חוק הפלת"ד.
  • מספר ההרשעות חמורות שהביאו בזכות עצמן לשלילת רישיון בשלוש השנים האחרונות לכל הנוהגים בדרך קבע בשל נהיגת רכב מאותו סוג.
  • הימצאות כרית אויר (Air Bag) ברכב ומערכות טכנולוגיה למניעת תאונות דרכים המותקנות ברכב.
  • טכנולוגיות חדישות למניעת תאונות דרכים המותקנות ברכב.

 הערה: אין אחידות בשימוש בפרמטרים בין המבטחים

 

גופים שפעלו ופועלים בביטוח רכב חובה בנוסף לחברות ביטוח הם:

הפול לביטוח - המאגר לביטוח רכב בישראל עוסק בביטוח סיכונים מיוחדים של רכב. הפול חייב לקבל כל בוטח שפונה אליו בבקשה לביטוח רכב אולם עלות הביטוח בפול גבוהה יותר מאשר בחברות הביטוח.

קרנית - חברה המפצה נפגעי תאונות דרכים שאינם יכולים לקבל פיצוי מחברת ביטוח מהסיבות הבאות:

  • תאונת "פגע וברח" - כאשר לא ידוע מי הנהג ומי המבטח.
  •  תאונות כאשר לנהג אין ביטוח (הנהג אינו זכאי לפיצוי).
  • כשחברת הביטוח חדלת פירעון (פשטה רגל או נמצאת בפירוק).

המימון לתשלומים נעשה על-ידי אחוז מסוים מפרמיות ביטוח החובה. קרנית היא הגורם היחיד הזכאי לתבוע את הנזק ששילם על-פי חוק מהמזיק.  

 

פסקי דין באתר בנושא ביטוח רכב חובה