המחקר בנושא שיטות אכיפה אוטומטיות: מצלמות מהירות גלויות לעומת סמויות והתנאים המיטביים להפעלתן נערך על ידי פרופ' יואל נורמן, ד"ר פארלי סתר והדס מרציאנו, המעמ"קה, אוניברסיטת חיפה בחסות קרן מחקרים שליד איגוד חברות הביטוח בישראל
למחקר של השנה הראשונה
המחקר בתמצית
בדו"ח הנוכחי מתואר הניסוי השני במסגרת מחקר על השוואת התנהגותם של נהגים באזורים בהן מוצבות מצלמות מהירות גלויות לעומת מצלמות מהירות סמויות. בניסוי הקודם (ראה דוח שנה ראשונה, מרץ 2012) נבדקה התנהגות הנהגים כאשר משוב שקיבלו לגבי מעבר על פני מצלמת המהירות היה משוב דחוי (באמצעות הודעת דוא"ל שנשלחה לאחר כמה ימים). בניסוי הנוכחי נבדקה ההשפעה של משוב מידי שניתן כשמצלמת מהירות הופעלה, כך שבכל פעם שהנבדקים עברו על המהירות המותרת ליד מצלמה נשמע קול של צילום שהיווה משוב מידי לכך ש"נתפסו".
ממצאי המחקר בשני השלבים שבוצעו עד כה מצביעים על כך שהנהגים מתנהגים באופן שונה בהתאם לסוג המצלמות ולסוג המשוב אליו הם נחשפים. בשני הניסויים נמצא הבדל משמעותי בהתנהגות נהגים שנסעו בתנאי מצלמות גלויות לעומת אלו שנסעו בתנאי של מצלמות סמויות. נבדקים שנהגו בתנאי של מצלמות גלויות, נטו כבר מן הפגישה הראשונה לבצע "נהיגת קנגורו", כלומר להאט בסמוך למיקומי המצלמות ולהגביר את מהירותם מיד לאחריהן, והתנהגות זו הלכה ו"השתכללה" מפגישה לפגישה. נבדקי מצלמות סמויות נטו לנהיגה במהירות המותרת בלבד, אולם אפקט הלמידה שלהם היה שונה כתלות בסוג המשוב שניתן להם. כאשר המשוב היה דחוי וניתן כמה ימים לאחר הפגישה, ניסו חלק מנבדקי תנאי המצלמות הסמויות במהלך הפגישה הראשונה לנהוג מידי פעם במהירות גבוהה מן המותרת. התנהגות זו השתנתה באופן דרמטי בפגישה השנייה (לאחר שקיבלו את המשוב על העברות שצברו בפגישה הראשונה) והם שמרו על המהירות המותרת בשני המפגשים הבאים. לעומת זאת, כאשר המשוב היה מידי, אפקט הלמידה היה, כצפוי, מהיר יותר והנבדקים שמרו על מהירות מותרת מן הפגישה הראשונה ואילך. מי שניסה לעלות על המהירות המותרת במהלך הפגישה הראשונה נתקל בצליל המצלמה די מהר, הבין שנתפס, ולמד שלא לעשות זאת. למשוב המידי נמצא אפקט ממתן בקרב הנבדקים שנהגו בתנאי של מצלמות סמויות וגם בקרב אלו שנסעו בתנאי של מצלמות גלויות, אבל נמצאו עדויות לכך שאפקט זה עלול לדעוך ואולי אף להתבטל כליל כאשר חוזרים ונוסעים בכביש מוכר פעם אחר פעם.
המסקנה מהמחקר עד כה, היא שהאמצעי היעיל ביותר כדי להביא לכך שנהגים ינהגו במהירות המותרת בלבד הוא השילוב בין מצלמות סמויות ומשוב מידי.