בסוף חודש פברואר 2016 פורסם מחקר חדש שנערך באוניברסיטת מקגיל הקנדית שבודק את הלך הרוח והמצב שנפשי של נהגים מסוכנים במטרה להבין טוב יותר את האופן שבו מתנהל התת מודע והמערך הרגשי של נהגים המהווים סיכון גבוה על הכביש.
אוניברסיטת מקגיל היא אונברסיטה קנדית אשר הוקמה ב-1821 בעיר מונטריאול שמחוז קוויבק ונחשבת לאחת אוניברסיטאות המחקר החשובות בקנדה ובעולם.
המחקר: "אישיות, ניהול ושליטה, ומאפיינים נוירוביולוגיים הקשורים בשיטות שונות של נהיגה מסוכנת", נערך על ידי: תומאס ג 'בראון, מארי קלוד קוימנט, מנאל אלדאב, ז'אק טרמבליי, אוולין וינגיליס, לואיז נאדו, ז'אן פרוסנר, אנטוני בכרה בשיתוף עם בכתב העת PLoS ONE.
תאונות דרכים הן הגורם המוביל ברחבי תבל למקרי מוות ופציעה שנגרמים על ידי נסיבות אותן ניתן למנוע. פגיעה באנשים מתחת לגיל 35, גובה 5 מיליון קורבנות מדי שנה. עברייני תנועה סידרתים, תורמים תרומה שאינה מידתית וידועים בזכות התגובה הירודה שלהם למאמצי חינוך ומניעה.
אולם,הבנה טובה יותר של הליכים תת הכרתיים ורגשיים של נהגים בעלי סיכון גבוה עשויה לשנות את המצב הקיים, כך לפי נתוני המחקר.
נמדדו רמות של קורטיזול בדם
המחקר, שפורסם בכתב העת PLoS ONE, בחן ארבע קבוצות של גברים בקוויבק בגילאים שבין 19 שנה ועד 39. החלוקה לקבוצות נעשתה לפי היסטוריית הנהיגה:
בקבוצה הראשונה התמקדו בנהגים עם רקע של שתי הרשעות בשל נהיגה בשכרות ויותר.
בקבוצה השניה התמקדו בנהגים שנתפסו נוהגים במהירות מופרזת ונהגים שביצעו לפחות שלוש עבירות תנועה במהלך השנים האחרונות.
בקבוצה השלישית התמקדו בנהגים אשר היסטוריית הנהיגה שלהם כללה את המאפיינים של שתי הקבוצות הראשונות.
הקבוצה השלישית היתה קבוצת ביקורת והתמקדה בנהגים בעלי סיכון נמוך.
החוקרים אספו מידע רקע לגבי הנטייה למסוכנות של המשתתפים כגון שימוש בסמים או באלכוהול, מידת העכבות ואימפולסיביות של כל אחד מהם, נטייתם לחפש תגמולים או ריגושים באופן קבלת ההחלטות שלהם, ואת יכולתם ללמוד מניסיון העבר ולקבל החלטות טובות יותר בעתיד.
המחקר כלל התבוננות במשתתפים בעת נהיגה בסימולטור ומדידת הרמות של הורמון הקורטיזול של כל אחד מהם בתגובה ללחץ לפני ואחרי סיומה של משימה מלחיצה.
התוצאות הראו שלכל קבוצה של נבדקים נמצא פרופיל משותף המצביע על מאפיינים רגשיים והתנהגותיים ברורים. הדבר הביא את עורכי המחקר למסקנה, כי נהגים בסיכון גבוה נוטים יותר להגיב לאסטרטגיות מניעה שמתחשבת במאפיינים מסוימים באישיותם.
אסטרטגיות טיפול פוטנציאליות
שימוש בשיטה של ריגוש ושחרור בשימוש כלפי עברייני מהירות מופרזת, למשל, עשוי לגרום להם להשקיע זמן רב יותר בעיסוק בפעילויות מעוררת בסביבה בטוחה. נהגים שיכורים, בשל רגישותם הגבוהה להשפעת אלכוהול כגורם לנטילת סיכונים על ידם, יכולים להיות קשובים יותר לתרגילים שמטרתם לשפר את יכולתם להיזכר בהשלכות השליליות של כמות השתייה בכל פעם שהם מתכוננים לנהיגה תחת השפעת אלכוהול.
"הדבר עשוי להיות כרוך באסטרטגיה לפיה הנהג עושה חזרות באופן נפשי לפני ביצוע תכניתו לבילוי לילי אשר ככל הנראה אמור להיות כרוך בשתייה, תוך מיקוד מיוחד במניעה של קבלת החלטות לגבי נהיגה תחת השפעת האלכוהול ", אמר פרופ בראון.
בינתיים, בקבוצה השלישית העוסקים בשתי הדרכים של הנהיגה המסוכנת התגלו מאפיינים של חוסר הדאגה לזולת, עד כדי עבריינות במקרים מסוימים. מחקר שנעשה בעבר הראה, כי לטכניקות התמקדות במניעי הפרט של אדם - ולא עקרונות סמכותיים או מוסריים חיצוניים - יש סיכוי גבוה יותר להצליח בשינוי התנהגות עבריינים אלה.
___________________________________________________________________
מחקרים שנערכו על ידי קרן מחקרים שליד אגוד חברות הביטוח בנושא נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים ונהיגה במהירות גבוהה:
פיצוי נפגעים שנהגו תחת השפעת סמים
פיצוי נפגעים אשר נהגו תחת השפעת אלכוהול
מהירויות הנסיעה בארץ והקשר לתאונות דרכים
השפעתו של משוב על מהירות הנהיגה
החיפזון מהשטן: אישיות מועדת לתאונות דרכים