חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

סקר בארה"ב: התנהלותם של נהגים כועסים ותוקפניים על הכביש

ההתנהגות הכעסנית והתוקפנית הנפוצה ביותר שדווחה על ידי כמחצית מהמשתתפים, היתה נסיעת רדיפה בעקבות רכב אחר תוך כדי השמעת צעקות לעבר הנהג השני וצפירה במטרה להביע מורת רוח וכעס.
17/07/2016

 

לפי ממצאי סקר, שנערך על ידי המוסד לבטיחות בדרכים AAA בארה"ב ופורסם בחודש יולי 2016, נמצא, כי יותר משני שליש מהנהגים בארה"ב, כ 78%, דיווחו, כי לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה הם היו מעורבים במצב של התנהגות תוקפנית בעת נהיגה.

המידע נאסף באמצעות סקר מקוון שנערך בארצות הברית בשנת 2014 בקרב 2,705 נהגים שגילם עולה על 16 שנה. הנבדקים העידו על נהיגתם במהלך 30 הימים האחרונים.

ההתנהגות הכעסנית והתוקפנית הנפוצה ביותר שדווחה על ידי כמחצית מהמשתתפים, היתה נסיעת רדיפה בעקבות רכב אחר תוך כדי השמעת צעקות לעבר הנהג השני וצפירה במטרה להביע מורת רוח וכעס. כשליש מהמשתתפים ציינו, כי הם עשו תנועות של כעס כלפי הנהג השני, כרבע מהנהגים הודו שהם ניסו לחסום את נתיב הנסיעה של הנהג השני, כ 12% הודו בכך שהם "חתכו" את נתיב הנסיעה של הנהג השני. אחוזים בודדים של נהגים הודו בהתנהגות קיצונית יותר, כ 4% מהנהגים מסרו שהם יצאו מהרכב על מנת להתאמת עם נהג הרכב האחר, כ 3% הודו בנגיחה מכוונת בכלי הרכב האחר. מרבית הנהגים מסרו שנהיגה תוקפנית וכעסנית אינה דרך הנהיגה המקובלת עליהם בחיי היום יום ובמרבית המקרים מדובר במצבים יוצאי דופן. אולם, כ 12% מהנהגים דיווחו, כי הם נוהגים לצעוק כלפי נהגים אחרים בדרך כלל או לעיתים קרובות, כ 10% דיווחו שהם נוהגים לעקוב אחר כלי הרכב אחר בדרך כלל או לעיתים קרובות. מרבית הנהגים מסרו, כי מדובר בהתנהגות חריגה או אפילו חד פעמית.

כמעט שני שליש מנהגים אמרו, כי הם מאמינים שנהיגה תוקפנית מהווה כיום בעיה גדולה יותר מאשר לפני שלוש שנים, 90% מנהגים מסרו, כי הם רואים בנהיגה תוקפנית איום חמור על ביטחונם האישי.

החוקרים מסרו, כי גברים נוטים יותר מנשים לנהיגה תוקפנית והבעת זעם על הכביש משתנה לפי מגוון גורמים כגון מגדר, גאוגרפיה וגורמים אחרים. קבוצת הנהגים הגברים בגילאי 19-39 נמצאה כקבוצה הנוטה יותר מקבוצות אחרות לנהיגה תוקפנית.

הנהגים שמתגוררים בצפון מזרח ארה"ב, נוטים לצעוק, לצפור ולעשות מחוות של כעס יותר מאשר נהגים שמתגוררים בחלקים אחרים של המדינה. הסבירות של  נהג בצפון מזרח ארה"ב לנהיגה תוקפנית גבוהה כמעט 30% יותר מאשר הסבירות לנהיגה תוקפנית של נהגים המתגוררים בחלקים אחרים של ארה"ב.

נהגים שדיווחו על התנהגויות בלתי בטיחותיות מאחורי ההגה, כגון נהיגה במהירות מופרזת בכביש מהיר וכניסה לצומת כשאור הרמזור מתחלף לאדום, נמצאו גם הם בהסתברות גבוהה יותר לנהיגה תוקפנית על הכביש. לדוגמא, הסיכוי לנהיגה תוקפנית של נהגים אשר דיווחו על מהירות מופרזת בחודש האחרון היה גבוה יותר פי ארבע מאשר נהגים אחרים.

עבור לתוכן העמוד