החוקרת: ד"ר הדס מרציאנו, המעמ"קה, אוניברסיטת חיפה.
המחקר נערך בחסות קרן מחקרים שליד אגוד חברות הביטוח בישראל.
תקציר:במחקר הנוכחי, שבוצע בסימולטור נהיגה, נבחנה ההשפעה של סימוני הכוונה בצבע על הנתיבים עצמם, על בטיחות הנהיגה. הושוו שלושה תנאים: תנאי ביקורת שבו סימון ההכוונה היה באמצעות שילוט רגיל בלבד ושני תנאי ניסוי שבהם, בנוסף לשילוט הרגיל, הופיעו גם סימונים בצבע של שם היישוב שאליו מוביל כל נתיב וחץ הכוונה. סימונים אלו התחילו ק"מ לפני הפנייה הרלוונטית והופיעו שוב ושוב כל 70 מ' עד לפנייה. שני תנאי הסימון על הכביש היו סימון של שם היישוב באמצעות צבע לבן על הכביש או סימון השם בתוך מסגרת צבעונית שמדמה את צורת המסגרת המופיעה בשלטי הכבישים, כנהוג בישראל. בנוסף, כל סוג סימון נבדק בשתי רמות של עומס בכביש (עומס גבוה לעומת עומס נמוך).
22 נבדקים (12 נשים) בגיל ממוצע של 28.2 שנים, כולם בעלי רישיון נהיגה כחמש שנים ובעלי ניסיון עשיר בנהיגה, השתתפו בניסוי שארך כשעה וחצי. כל הנהגים נהגו ב-18 תרחישי ניסוי שונים (שישה תרחישים לכל תנאי שילוט), סדר הרצת התרחישים אוזן בין הנבדקים.
נמצא ששני סוגי הסימון על הכביש הביאו ליתרון בטיחותי משמעותי בהשוואה לשילוט הרגיל. הנהגים הבחינו בהם מוקדם יותר וגם הגיבו אליהם מוקדם יותר, ולכן הם התייצבו על נתיב הפנייה הרלוונטי במרחק גדול הרבה יותר מאשר בתנאי השילוט הרגיל בלבד. היה לכך יתרון בשני תנאי העומס בכביש, אבל במצב של עומס גבוה המשמעות לבטיחות הייתה רבה יותר, שכן בתנאי של שילוט רגיל הנהגים, שהבחינו בכיוון מאוחר יחסית, עברו נתיבים במהירות ולכן הסתכנו אף יותר כאשר העומס היה גדול יותר. מבין שני תנאי הסימון על הכביש, הסימון הלבן נתפס מוקדם יותר והביא לתגובה מוקדמת יותר בהשוואה לסימון במסגרת הצבעונית. בנוסף, הנבדקים העריכו אותו באופן סובייקטיבי כמועיל ונוח יותר מאשר הסימון במסגרת, שקיבל את ההערכה הנמוכה ביותר. לבסוף, בהשוואה שבין סימון שילוט רגיל עילי או צדי, נמצא ששילוט עילי נתפס מוקדם יותר והביא לתגובה יותר מוקדמת ולכן ניתן להסיק שהוא בטוח יותר בהשוואה לשילוט בצד.
מומלץ לעשות שימוש בסימונים בצבע לבן להכוונה על הכביש, בנוסף על השילוט הרגיל. יכול להיות לכך יתרון בכל כביש, אך היתרון הוא משמעותי ביותר בכבישים מהירים בעלי נתיבים מרובים, שבהם יש מחלפים או צמתים מורכבים, או במצבים שבהם יש להורות על פנייה במרחק קצר לאחר נסיעה במנהרה. בנוסף, ביחס לשילוט הרגיל, מומלץ להשתמש בעיקר בשלטים עיליים שנתפסים במרחק גדול יותר בהשוואה לשלטי צד.